onsdag 13 mars 2013

Dvärgschnauzerns hälsa

Dvärgschnauzern påstås ju vara en väldigt frisk ras men hur är det egentligen på den fronten??

Läser man lite övergripande på rasklubbens hemsida så är det främst två områden där man måste jobba på att få ner antalet drabbade hundar. Det gäller ögonproblem (PRA och katarakt) samt urinsten.
Ögonproblem vet jag är ganska vanligt (även om jag inte lyckats hitta någon statistik). För att få valphänvisning hos rasklubben är det krav på att båda föräldrarna är ögonlysta. Det är ju bra men nu avlas det ju på dvärgschnauzer från rätt ung ålder och då är det inte säkert att problemem börjat visa sig. Problemen med ögonsjukdomar har varit känt lääänge men jag hittar ingen info om huruvida problemen minskat eller inte... Däremot vet jag att det inte är helt ovanligt att det avlas på anlagsbärare, framförallt utomlands. Så vi kanske inte ska hoppas för mycket på att få bukt med ögonen när det finns folk som motarbetar en sund avel. 

När man läser i RAS (rasspecifik avelsstrategi) så hittar man ju lite olika statistik för hälsoproblem hos dvärgschnauzer. Statistiken grundar sig på uppgifter från tre försäkringsbolag samt en enkätundersökning hos rasklubbens medlemmar. Dock hittar jag ingen info om hur många hundar sammanställningen handlar om, det hade ju varit intressant att veta.
När det gäller ögon så hittar jag inga siffror alls. Det är ju minsta sagt konstigt eftersom ögon, enligt rasklubben är ett av de två största problemen. Urinsten är ganska vanligt förekommande. Sedan är det inte helt ovanligt med klo och hudproblem. Men det som fick mig att vakna till var de problem som i princip toppar alla listor, urinsten och ögonproblem kan slänga sig i väggen i jämförelse. För det utan tvekan största hälsoproblemet hos dvärgschnauzer är MAG OCH TARMPROBLEM.
Dokumentet jag läste är från 2007, man hade alltså de här siffrorna redan för 6 år sedan. Så vad har gjorts på dessa 6 år för att förbättra problemet? Jag har letat runt som en galning i tron att det måste finnas någon form av åtgärdsplan (precis som det finns för ögon och urinsten som man pratar sig hes om). Kontaktade t.o.m. med en kunnig vän som föder upp dvärgschnauzer, för att fråga var jag hittar årgärdsplanen. Svaret jag fick var typ "Susann, i den bästa av världar finns det säkert en sådan plan men nu lever vi i den underbara hundavelns värld, låtsas man inte om problemet så finns det inte". Mag och tarmproblem hos dvärgschnauzer är alltså inte något man tycker är viktigt att lägga krut på.
Något man däremot tycker är viktigt är att skriva sida efter sida med info om hur en dvärgschnauzer ska se ut. Öron kan diskuteras i det oändliga och följande är en exakt kopia från rasstandarden: "Hängöronen skall vara högt ansatta och vikta. De skall vara V-formade och öronens inre kant skall ligga mot kinderna. Öronen skall vara symmetriskt burna och riktade framåt mot tinningarna. Öronvikningen skall vara parallell och inte ligga ovanför skallens plan." Jag vet uppfödare som har omplacerat hundar för att de haft felvinklade öron. Hunden kan då inte ställas ut (iaf inte med bra resultat) och framförallt inte avlas på. Och detta är ju lite intressant, man kan absolut inte tänka sig att avla på felvinklade öron men på allvarliga sjukdomar avlar man vidare...

Jag vet inte vad det är som är så svårt. För mig är det i alla fall väldigt enkelt - avla inte på sjuka hundar!!!

Inga kommentarer: